søndag 10. mars 2013

Harrytur til Sverige

Det er søndag 10. mars 2013. Det er 15 minusgrader og svinkaldt. Jeg har gått tom for ulike matvarer. Det blir til at jeg setter kursen for Geddede i Sverige. Her er matvarene litt billigere enn i Norge. På kjøpet får jeg også en fin biltur. Første delen går langs Namsen. Den har frosset til, men det finnes noen åpne råker.








Jeg har problemer med å få varmen i bilen. På Sørsia var temperaturen nede i hele 18 minusgrader. Jeg kommer til Grong og starter den møysommelige turen opp Sandøldalen. Sandøla er gjenfrosset. Det er litt folk i husene oppetter dalen. På turen opp møter jeg en rekke biler med snøskutere bakpå. Det er folk som har kjørt skuter i Sverige. Det er svært populært for nordmenn å dra til nabolandet i øst for å kjøre skuter.







Jeg har omsider krabbet meg opp på Lifjellet. Det er en av de tøffeste fjellovergangene i fylket vårt. På de tøffeste dagene med snø og vind blir vegen ofte stengt. I dag snør det lett og vinden er sur, men sikten er bra slik at det er lett å kjøre.




Nå har jeg kommet meg over Lifjellet og ned til de svære innsjøene i Lierne.




Nå har jeg etter et par timers kjøring fra Namsos nådd Sandvika som er sentrum i Nordli. Her er det kirke, skole, sykehjem, kommunehus, småbedrifter og bolighus. Årets store begivenhet er Flyktningerennet som avvikles i påska hvert år.









Etter nesten tre timers kjøring ankommer jeg Gäddede. Målet er å handle. I Sverige er rmatvarebutikkene søndagsåpne. På ICA Grensbua er det for det meste svensker å se, men også en og annen nordmann iført skuterklær. Mange trøndere har kjøpt seg hus her. Geddede er et samfunn i tilbakegang. Nordmennene er her på vinterstid for å kjøre skuter. I Sverige kan man kjøre skuter overalt. .Det kan vi ikke hjemme. Etter handlingen inntar jeg en pizza på stedets pizzarestaurant. Det finnes bestandig en pizzarestaurant i Geddede, men de flytter stadig lokaliteter.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar